Objawienie Pańskie – Rok B
Dary Trzech Króli

Ofiarowali Mu dary:
złoto, kadzidło i mirrę (Mt 2,11)

Do żłóbka Małego Jezusa przyprowadziła Trzech
Mędrców ze Wschodu gwiazda betlejemska,
odczytywana przez chrześcijan jako symbol drogi
każdego człowieka, podążającego za światłem wiary.
Psalmista pański zapowiadał: „Królowie Tarszisz
i wysp przynoszą dary, królowie Szeby i Saby
złożą daninę. I oddadzą mu pokłon wszyscy królowie,
wszystkie narody będą mu służyły”. Ps 72(71) 10-11.

Święty Efrem, starochrześcijański pisarz z IV wieku,
tak tłumaczy symbolikę „daniny”, złożonej Dziecięciu
przez zapowiadanych „królów”: złoto – ludzkiej
naturze Mesjasza, kadzidło – Jego Boskiej
naturze, mirrę – na znak Jego śmierci.

Liturgia poświęcenia kadzidła, kredy i wody
w uroczystość Objawienia Pańskiego, w Polsce
nazywaną potocznie świętem Trzech Króli,
poucza wierzących: „Złoto oznaczało godność
Jezusa jako Króla, kadzidło – Najwyższego Kapłana,
mirra – używana do uśmierzenia bólu i do namaszczania
ciał zmarłych, była zapowiedzią Pańskiego pogrzebu”.
Pouczenie to, poszerzymy dla lepszego zrozumienia
symboliki darów: Złoto pokrywało ściany świątyni
w Jerozolimie, ze złota były cheruby na Arce
Przymierza i najważniejsze dekoracje w miejscu
świętym. Izraelici radowali się, że świątynia przez
nich zbudowana dla Jahwe jest piękna i pełna chwały.
Kadzidło palono w świątyni podczas ofiar na znak
uwielbienia; dym, który unosił się ku górze,
przypominał, że modlitwy wznoszą się ku Bogu
jako wyraz oddawanej Mu czci i chwały.
Mirra była cennym balsamem używanym podczas
uroczystości, aby uświetniała ją pięknym zapachem.
Mirrą namaszczano także ciała zmarłych.
Dodana do wina powodowała oszołomienie;
tak przyprawiony napój podawano skazańcom
dla złagodzenia bólu. Pan Jezus na krzyżu nie
przyjął tego napoju.

Mędrcy – Trzej Królowie, symbolizują całą ludzkość,
która w Jezusie uznaje obiecanego Mesjasza i składa
Mu – jak przed tysiącami lat w Betlejem – należny hołd.
Pismo Święte nie podaje imion Mędrców. Tradycja,
wywodząca się z apokryfów, ustaliła liczbę trzech
(przynieśli trzy dary); nazwała ich: Kacper, znaczy
„Skarbnik, wspaniały”, Melchior – „Bóg jest moją
światłością”, oraz Baltazar –„Bóg zachowa jego życie”.
Reprezentowali trzy znane wówczas części
świata: Europę, Afrykę i Azję.
Święty Jan Paweł II tak objaśniał symbolikę
uroczystości Objawienia Pańskiego (1994):
„Ta sama tajemnica była objawiona naprzód
betlejemskim pasterzom, synom Izraela, a potem
Mędrcom –– to wydarzenie dzisiaj świętujemy;
otworzyli oni drogę wszystkim ludom, które wraz
z narodem wybranym mają «przybliżać» się do
tajemnicy objawionej w Chrystusie, aby ostatecznie
móc ją kontemplować w całej pełni”.

Persowie, na początku VII wieku, dokonali
w Ziemi Świętej wielu spustoszeń. Kiedy dotarli
do Betlejem, zobaczyli na frontonie bazyliki  Narodzenia
mozaikę, przedstawiającą pokłon Trzech Mędrców
ze Wschodu, składany Dzieciątku Jezus. Szaty,
w jakie byli okryci Mędrcy, przypominały ich własne.

Synod Jerozolimski w IX wieku potwierdził,
że spostrzeżenie to, przyczyniło się do ocalenia
świątyni: „Kiedy Persowie ujrzeli mozaikę,
ogarnęło ich zdumienie, że w tym miejscu odkryli
wizerunki perskich mędrców, trzech astrologów,
którzy byli ich ziomkami. Tak więc z szacunku
i sympatii dla swoich przodków, których czcili tak,
jak gdyby jeszcze żyli, oszczędzili kościół”.
Trzej Mędrcy, którzy kiedyś „inną drogą udali się
do swej ojczyzny” i tym sposobem uratowali Małego
Jezusa przed siepaczami Heroda, przyczynili się także
do ocalenia pamiątki bezcennej dla kultury światowej –
świątyni, zbudowanej w IV stuleciu przez wyznawców
Chrystusa nad miejscem Jego Narodzenia

W Polsce, uroczystość Objawienia Pańskiego,
najstarszego święta  chrześcijan, obchodzona była
od wieków, jako święto kościelne Trzech Króli
i dzień wolny od pracy. Zniesione przez  komunistów
w roku 1960, zostało przywrócone w 2010 roku
i przybrało charakter rodzinny. Podczas wizyty
duszpasterskiej, „kolędy”, na drzwiach wejściowych
domów, wpisywane są poświęconą kredą inicjały
Trzech Mędrców: K + M+ B, odczytywane też
jako łacińskie Christus Mansionem Benedicat,
czyli „Chryste, Błogosław temu domowi”,
oraz cyfra rozpoczynającego się roku.

Dary Trzech Króli