Biblijna zapowiedź Mesjasza
1 Niedziela Adwentu – A
On będzie rozjemcą pomiędzy ludami
i wyda wyroki dla licznych narodów.
Wtedy swe miecze przekują na lemiesze,
a swoje włócznie na sierpy (Iz 2,4)
W mrokach dziejów istniał zakątek ziemi, nazywany dziś
Palestyną lub Ziemią Świętą. Mieszkało tam plemię,
wywodzące się od Abrahama, które chroniąc świętą
tradycję praojców, przekazywało przez pokolenia treść
objawienia Bożego, danego protoplastom. Nazywano ich
Izraelitami, od imienia patriarchy Jakuba, który był
wnukiem Abrahama, i jak on – czcił Jednego Boga.
Abraham przybył z Ur Chaldejskiego – miasta
w Mezopotamii, na ziemię wskazaną w wizji przez Boga.
Wędrował z całą swoją rodziną, szukając miejsca
na dłuższe osiedlenie i pastwisk dla trzody. Potomkowie
Abrahama szukali w latach nieurodzaju pomocy
w sąsiednim Egipcie. Tam po latach stali się niewolnikami,
ciemiężonymi przez faraona. Powrót do ojcowizny
dokonywał się pod wodzą Mojżesza, któremu Bóg
objawił się w ognistym krzewie i przekazał swą wolę.
Pan mówił: „Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego
w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego […]
Zstąpiłem, aby go wyrwać z ręki Egiptu i wyprowadzić
z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej, do ziemi, która
opływa w mleko i miód […] oto posyłam cię do faraona,
i wyprowadź mój lud, Izraelitów, z Egiptu” (Wj 3,7-11 ).
Podczas wędrówki obfitującej w liczne udręki i nieszczęścia,
następował proces scalania i dojrzewania społeczności
Izraelitów, wywodzącej się z jednego pnia rodowego.
Świadomość, że są narodem wybranym przez Boga,
otoczonym Jego opieką, stawała się podstawą ich życia
narodowego i społecznego. Otrzymali też od Boga obietnicę
przybycia Mesjasza, wysłańca Bożego, najlepszego
przewodnika – „Pasterza Izraela”. Z każdym pokoleniem
przybywało szczegółów dotyczących okoliczności
i czasu Jego przyjścia, oraz zadań, jakie Mesjasz podejmie.
Wśród największych wizjonerów czasów mesjańskich jest
prorok Izajasz, żyjący w latach około 765 – 701 przed Chr.
Prorok pięknym językiem przekazuje olśniewającą wizję
przyszłości Jerozolimy i „domu Jakuba” (2,1-5).
Na początku wzywa pokolenia Izraela, aby uznały zbawczą
obecność Boga na Syjonie. „Góra świątyni Pana stanie
mocno na wierzchu gór i wystrzeli ponad pagórki.
Wszystkie narody do niej popłyną, mnogie ludy pójdą
i rzekną: «Chodźcie, wstąpmy na górę Pana, do świątyni
Boga Jakuba! Niech nas nauczy dróg swoich, byśmy
kroczyli Jego ścieżkami. Bo Prawo wyjdzie z Syjonu
i słowo Pana z Jeruzalem»” (Iz 2,2-3). Świątynia jest
„mieszkaniem” Bożej chwały, bo łączy niebo z ziemią.
Wysokość wzgórza nie dotyczy fizycznych rozmiarów,
ale znaczenia religijnego. Wędrówka narodów do tej
świątyni odbywać się będzie w celach religijnych,
aby zaczerpnąć z pouczeń Pana dla otrzymania wskazówek
dotyczących duchowego i moralnego kształtowania życia.
Użyte określenia „ścieżki” i „drogi”, oddają słowem
obraz życia nadprzyrodzonego, przy pomocy porównań
i odniesień zaczerpniętych z życia codziennego.
„Dom Jakuba” – to nawiązanie do błogosławieństwa,
jakie Izaak przekazał Jakubowi: „Niechaj ci służą ludy
i niech ci pokłon oddają narody” (Rdz 27,29).
Mesjasz, kiedy przyjdzie, odnowi sposób życia ludzkości:
„On będzie rozjemcą pomiędzy ludami i wyda wyroki
dla licznych narodów. Wtedy swe miecze przekują
na lemiesze, a swoje włócznie na sierpy. Naród przeciw
narodowi nie podniesie miecza, nie będą się więcej
zaprawiać do wojny” (Iz 2,4). Izajasz zachęca: „Chodźcie,
domu Jakuba, postępujmy w światłości Pańskiej!”
Jan Paweł II rozważając ten fragment tekstu Izajasza,
mówił: „Dzięki światłu Ducha Świętego, Prorok ma
bardzo ostrą i uniwersalistyczną wizję zbawienia.
Jeruzalem, miasto położone pośrodku Izraela,
Ludu Bożego wybrania, ma przed sobą wielką przyszłość.
Kiedy prorok mówi, że „słowo Pana wyjdzie z Jeruzalem”,
na wiele wieków przed przyjściem Chrystusa zapowiada
uniwersalność Jego mesjańskiego posłannictwa.
Spojrzenie Izajasza wzbogaca naszą adwentową świadomość.
Ten, który ma przyjść, który ma się „do końca” objawić
właśnie pośrodku świętego miasta Jeruzalem poprzez
swoją Ewangelię, a w szczególności poprzez swój krzyż
i zmartwychwstanie, będzie posłany do wszystkich narodów
świata, do całej ludzkości. Będzie On Bożym Pomazańcem,
będzie Odkupicielem człowieka. Nawiedzenie Jego będzie
trwało krótko, ale posłannictwo przekazane apostołom
i Kościołowi ma trwać do końca świata. Będzie On
Pośrednikiem pomiędzy Bogiem a ludźmi i wielkim głosem
będzie wzywał narody do pokoju, ażeby «przekuły swe
miecze na lemiesze, a włócznie na sierpy» (por. Iz. 2,4).
Stąd właśnie to wezwanie Izajasza zwrócone do narodów
całej ziemi, ażeby swoje oczy i swoje kroki kierowały
w stronę Jeruzalem. […] Orędzie Adwentu jest związane
ze zbliżającym się przyjściem Syna Człowieczego.
Tej świadomości odpowiada wezwanie do czuwania.
Jezus mówi do swoich słuchaczy w Ewangelii według
św. Mateusza: «Czuwajcie więc, bo nie wiecie, w którym
dniu Pan wasz przyjdzie. (…) Dlatego i wy bądźcie gotowi,
bo w chwili, której się nie domyślacie Syn Człowieczy
przyjdzie» (Mt 24,42.44). A temu wezwaniu, które wiele
razy powtarza się w Ewangelii, odpowiada znakomicie
fragment listu św. Pawła do Rzymian. Apostoł pisze:
«rozumiejcie chwilę obecną (Rz 13,11). Tak więc
oczekiwanie, które skierowane jest ku przyszłości,
jest nam zawsze ukazywane jako «chwila» już bliska
i obecna. W dziele zbawienia nie można niczego odkładać
na później. Ważne jest każde «teraz»!”